Werkwijze & diensten

Werkwijze onderzoek

Het onderzoek vindt plaats bij het kind thuis. Hier voelt het kind zich veilig en kan het kind het makkelijkst het beste van zichzelf laten zien. Als het even niet gaat of er wat spanning ontstaat (vooral bij jongere kinderen) zijn de ouders dichtbij en is de omgeving vertrouwd waardoor over het algemeen het kind sneller kan ontspannen en tot rust komen, waarna weer doorgewerkt kan worden. Mocht het nodig zijn meer tijd te nemen voor het onderzoek is het altijd mogelijk dat er een tweede dagdeel uitgetrokken word om het onderzoek af te maken, hier wordt terplekke over overlegd en besloten. Dit geldt uiteraard niet voor observaties thuis of op school.Het enige dat nodig is voor de testafname bij het kind thuis, is een rustige ruimte met een tafel en twee stoelen waar het mogelijk is zonder afleiding te werken. Bijvoorbeeld een studeerkamer, kantoorruimte, maar ook de eettafel kan geschikt zijn.

Onderzoek Executieve functies

Alleen als aanvulling op een intelligentieonderzoek, sociaal en emotioneel onderzoek of didactisch onderzoek.-Met behulp van vragenlijsten worden de executieve functies van het kind in beeld gebracht. In de rapportage wordt een korte opzet van een plan van aanpak geschreven, welke door de ouders in samenwerking met de school aangevuld kan worden.

Consult

Het is mogelijk om thuis of op school een gesprek te hebben over de onderzoeksresultaten, adviezen of andere zaken die betrekking hebben op het onderzoek van het kind.

Lezing of ouderavond

Ik ben beschikbaar om een ouderavond of lezing te verzorgen over hoogbegaafdheid. In samenwerking met de opdrachtgever bepalen we wat de inhoud (ongeveer) moet zijn en wat de aard van de lezing is. Moet het meer een hoorcollege worden, of juist meer een workshop? Meer praktische tips en handvaten of juist een theoretische wetenschappelijke onderbouwing? Er is in overleg veel mogelijk.

Schoolobservatie

Bestaande uit twee uur observatie op school gedurende verschillende momenten van de schooldag (zoals tijdens een gestructureerde les, buiten spelen, zelfstandig werken) en een gesprek met ouders en leerkracht(en). Van het onderzoek wordt schriftelijk verslag gedaan.

Sociaal emotioneel onderzoek

Aan de hand van het intakeformulier en een eventueel telefonisch intakegesprek wordt vastgesteld welk type onderzoek het beste bij de hulpvraag past. Naast vragenlijsten behoren ook observaties thuis of op school tot de mogelijkheden.

Trainingen

In samenwerking met Novilo verzorg ik twee dagdelen in hun opleiding 'Talentbegeleider'. Ik spreek dan over de verschillende theoretische modellen rondom hoogbegaafdheid, de verschillende kenmerken van hoogbegaafde kinderen en de meest voorkomende misdiagnoses. Ik vertel ook iets over de verschillende IQ testen die veel gebruikt worden in Nederland. Verder stellen de cursisten vaak veel en goede vragen waar ik zo diep mogelijk op in probeer te gaan.

Intelligentieonderzoek

Met behulp van een intelligentietest wordt de intelligentie van een kind gemeten. Dit type onderzoek wordt gebruikt om de intellectuele capaciteiten van een kind te bepalen. Dit levert vaak nuttige informatie op die gebruikt kan worden om het kind beter te laten functioneren op school of kan helpen bij het vinden van een geschikt schooltype. Van het onderzoek wordt schriftelijk verslag gedaan, inclusief een advies over de manier waarop er thuis en/of op school met het kind omgegaan kan worden op basis van zijn of haar intelligentie.

Onderzoek visuele stress
Overige diensten

Als ik u met andere diensten die hier niet vermeld staan zou kunnen helpen, aarzel dan niet en vraag naar de mogelijkheden via info@orthopedagogiekvanwaarde.nl. Wilt u bijvoorbeeld een lezing op de ouderavond van uw school over (hoog)begaafdheid of een specifieker onderwerp (comorbiditeit, herkenning, IQ tests), of een studiemiddag voor uw docenten waarbij vooral op specifieke casussen ingegaan wordt? Met al deze zaken en meer kan ik u van dienst zijn.